Česky
Informační centrum bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství, Těšnov 65/17, Praha 1, 11000, tel.: 221 811 111, e-mail: info@mze.cz

Uživatelský přístup

 
 

Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Food-safety scientists wanted
Food-safety scientists wanted

Přidat článek Zvlášť opatrní by měli být v letních horkých dnech senioři do kategorie

Aktuality DO > Aktuality DO
Aktuality > Aktuality

Zvlášť opatrní by měli být v letních horkých dnech senioři

Vydáno: 22.8.2018
Tisk článku
Autor: HSHMP
Pražští hygienici uvádějí hlavní zásady chování v horkých letních dnech určené především starším osobám.

Hygienická stanice hlavního města Prahy (dále jen „HSHMP“) upozorňuje, že by starší obyvatelé naší metropole měli být v průběhu horkých letních dnů opatrnější, aby si zdravotně neuškodili. Starší organismus se totiž s horkem hůře vyrovnává. Poškození zdraví z horka je třeba předcházet. Pražští hygienici proto seniorům doporučují dodržovat tři hlavní zásady: chránit se proti přehřátí, slunečním paprskům a vyčerpání. Tato doporučení jsou dále v textu více přiblížena.

Ochrana proti přehřátí

nezvyšujme si teplotu těla oblékejme lehké vzdušné oblečení, které umožňuje odvádění potu, vyhýbejme se místům, kde se není před sluncem kde schovat, chraňme hlavu lehkou vzdušnou pokrývkou, kterou, stejně jako vlasy, můžeme občas namočit
ochlazujme se klidně smočením rukou či pokrývky hlavy v kašně, osprchováním třeba několikrát denně, užíváním vějíře nebo složených novin, příležitostnou návštěvou podzemních nebo klimatizovaných prostor, máme-li možnost se chladit pobytem v bazénu či rybníce, i následnou relaxaci realizujme ve stínu
zajistěme si dostatek tekutin ani teplých, ani ledových, nýbrž chladných, ideální jsou neslazené slabé (bylinné) čaje, voda ochucená ovocem, mátou, citronem, středně mineralizovaná minerálka, ředěné ovocné šťávy, nealko pivo, vše v množství větším než obvykle (hlídejme, zda moč se tvoří v obvyklém množství a zda je světle žlutá jako doklad dostatečného zavodnění). Vyhněme se konzumaci alkoholu a černé kávy
nezvyšujme si teplotu prostředí větrejme intenzivně na sklonku noci nebo ráno a pak přes den nechme okna zavřená, chráněná proti slunci závěsy, omezme nebo zrušme vyváření teplých jídel, pečení, vynechme žehlení prádla a všechny podobné „výhřevné“ činnosti
ochlaďme prostor kolem sebe máme-li tu možnost, používejme správně nastavenou klimatizaci nebo ventilátor, můžeme nechat v koupelně napuštěnou studenou vodu, v bytě můžeme rozvěsit mokré textilie (jejich schnutí ochlazuje prostor okolo


Ochrana proti slunečním paprskům

používejme brýle s ochranou proti UV záření
při pobytu venku pravidelně používejme krém s UV filtrem na oděvem nekryté části těla
hlavu chraňme proti přehřátí vlivem přímo dopadajících slunečních paprsků lehkou čapkou, vzdušným kloboučkem, namočenými vlasy


Ochrana proti vyčerpání

fyzickou práci a sportování přesuňme do ranních či dopoledních hodin, nebo je v horkých dnech vynechme úplně
dopřejme si popolední odpočinek, nebo alespoň v době teplotního maxima (cca 12 – 17h) vykonávejme činnost energeticky nenáročnou
v horku jezme lehká, dobře stravitelná jídla s převahou zeleniny a ovoce, vynechme ty pokrmy, které se snadno kazí, vynechme smažená jídla. Ztráty minerálů můžeme doplnit konzumací vývarových polévek, jinak je výhodné upřednostnit saláty, studené (ovocné i zeleninové) polévky, jogurty, kefír apod. Vynechme černou kávu a alkohol.
pokud jsme řidiči, nezapomínejme dostatečně pít, za jízdy větrejme či používejme správně nastavenou klimatizaci, zařaďme častěji než obvykle pauzy na odpočinek, na protáhnutí a ochlazení

 

FOTO: ilustrační obrázek - fyzickou aktivitu by měly v parném létě senioři přesunout do ranních či odpoledních hodin

Zdroj: Czech Tourism - http://www.kudyznudy.cz/

Státní zdravotní ústav: leták „Horké počasí může způsobit zdravotní potíže“

Užitečná doporučení ohledně lepšího zvládání extrémně teplých letních dnů obsahuje také osvětový leták zpracovaný Státním zdravotním ústavem nazvaný „Horké počasí může způsobit zdravotní potíže“. HSHMP tento leták prostřednictvím svých internetových stránek zprostředkovává široké veřejnosti.

V Praze 21. 8. 2018

MUDr. Danuše Antošová
odborný rada – Kancelář ředitele HSHMP

Mgr. Zbyněk Boublík
tiskový mluvčí

Přílohy

Zdroj: HSHMP