Bezpečnost potravin

Děti a jejich pozornost ovlivňuje pitný režim

Vydáno: 11. 1. 2019
Autor: Výživa dětí

Informace Poradenského centra "Výživa dětí" o důležitosti pitného režimu pro kognitivní schopnosti dětí.


Foto: Shutterstock

Klinické studie prokázaly vliv hydratace na kognitivní schopnosti dětí, jejich soustředění a pozornost. Dostatek vhodných tekutin (zejména čisté pramenité nebo minerální vody) podporuje poznávací funkce dětí, ale také dobrou náladu i pocit štěstí, zatímco nedostatek vody nebo příjem nevhodných tekutin (limonád a dalších sladkých nápojů) je podstatně zhoršuje.   

Děti nechodí do školy dostatečně napité, hydratované, jak ukázaly klinické studie. Například ve Francii bylo testováno 500 dětí při příchodu do školy, 62 % procent z nich nebylo dostatečně hydratovaných. A tyto děti měly při testech, které absolvovaly v poledne, výrazně horší výsledky, pokud jde o zapamatování a vybavení si zapamatované informace. Také děti, které se před testem nenapily, měly horší paměť než děti, které vypily 25 minut před testem 300 ml vody.

Klinické studie sledovaly vliv pitného režimu i na pocity a náladu dětí. Testování proběhlo 45 minut po vypití průměrně 400 ml vody – děti, které vypily vodu, se považovaly za šťastnější a také jejich vizuální pozornost a výsledky vizuálního vyhledávání byly lepší.

Již mírná 1% dehydratace zhoršuje kognitivní schopnosti dětí. Existuje více způsobů, jak napomoci u dětí soustředění a zlepšení paměti – k těm nejjednodušším a přitom velice efektivním patří právě správný pitný režim.

„V případě menších dětí je zásadní, aby jejich pitný režim sledovali rodiče. Děti obecně netrpí pocitem žízně tak intenzivně jako dospělí, přitom negativní efekt i mírné dehydratace je u nich velmi výrazný. Pokud dítě píše testy nebo ho čeká zkoušení, dostatečný příjem vody v tento den je pro něj ještě důležitější než v ostatních dnech. To by měli rodiče vědět. Navíc by měli dětem zdůraznit, že je velmi vhodné vypít o přestávce před testem alespoň 200 ml, lépe 250 ml tekutin, díky kterým se budou cítit lépe a budou mít lepší i výsledky písemek,“ doporučuje RNDr. Pavel Suchánek, výzkumný pracovník IKEM a spolupracovník AquaLife Institutu.

Zajímavé jsou také výsledky studií sledujících děti s diagnózou ADHD, pro které je typický deficit pozornosti a rychlé, impulzivní i zbrklé reakce, kvůli nimž dělají často chyby.

 „Děti s diagnózou ADHD nemají pít energetické nápoje a musí dodržovat pitný režim, nejlépe zvýšením příjmu přírodní pramenité a minerální vody. Studie potvrdily, že tak se jejich projevy ADHD výrazně zeslabí a děti se pak dokážou daleko lépe soustředit na své povinnosti a úkoly,“ upřesňuje spolupracovník AquaLife Institutu RNDr. Suchánek a dodává: „děti s diagnózou ADHD jsou zároveň jednou ze skupin nejčastěji postiženou dehydratací. Pokud se u takových dětí zkombinuje vliv energetických nápojů s vysokým obsahem kofeinu, které způsobují nejen excitaci, ale i dehydrataci, a zároveň nedostatečná konzumace vody, dochází k velmi rychlému nástupu bolestí hlavy, nesoustředění a dalších projevů ADHD.“

Zdroj: AquaLife Institute

 

Zdroj článku: Výživa dětí

Více informací o pitném režimu a nápojích vhodných pro děti naleznete na webových stránkách viscojis.cz/teens: http://www.viscojis.cz/teens/index.php/ziviny-a-voda/voda-a-pitny-reim