Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA

Přidat článek dTest: Čím nejlépe zahánět žízeň do kategorie

Aktuality > Aktuality

dTest: Čím nejlépe zahánět žízeň

Vydáno: 25.8.2020
Tisk článku
Autor: dTest
Doporučení spotřebitelské organizace dTest


Foto: Shutterstock

Tak jako je důležité hlídat si vyváženost a pestrost jídelníčku, měla by být samozřejmostí i pozornost věnovaná pitnému režimu. Ač supermarkety i nápojové lístky kaváren a restaurací přetékají nejrůznějšími druhy drinků, tím základním a zásadním by podle odborníků měla být obyčejná voda. V tomto článku se dozvíte, jaké další nápoje jsou vhodné pro děti i dospělé a jakým bychom se naopak měli obloukem vyhnout, jak důležitá je teplota konzumovaného nápoje nebo zda pití během jídla zhoršuje trávení.

Je známým faktem, že voda představuje největší podíl na celkové hmotnosti našeho těla. V dospělosti činí 55–60 % naší tělesné hmotnosti a s postupujícím věkem přirozeně ubývá. Možná vás ale překvapí, že novorozená miminka mají celkové zastoupení vody v těle ještě vyšší – až 85%. U kojenců a batolat je podíl 75–80 %. V poměru ke své hmotnosti potřebují děti denně přijímat mnohem více tekutin. Zatímco dospělému člověku stačí přijmout každý den tekutiny v množství představujícím přibližně 3 až 4 % tělesné hmotnosti, u nejmenších dětí je to 10 až 15 %.

Naše povídání o zahánění žízně proto začneme právě u dětí. Na to, kolik a jakých tekutin by měly děti zejména v letních dnech vypít, jsme se zeptali dětských lékařů.

Anketa mezi praktickými lékaři pro děti a dorost

Jaký je podle vás nejvhodnější letní nápoj pro děti a proč?

MUDr. Alena Šebková, Plzeň: Obecně doporučujeme u dětí, a nejen u nich, pít vodu. Ne bublinky, ne sladké. Pokud děti potřebují nějakou chuť, je možné použít ovocné neslazené čaje.

MUDr. Pavla Hromádková, Liberec: Jednoznačně neperlivá voda pokojové teploty. Pak to závisí na věku: do šesti měsíců potřebují děti tekutiny kromě mléka jen výjimečně v horkých dnech a k tomu pár doušků kojenecké vody. Od šesti do 12 měsíců věku je to neperlivá voda, eventuálně kojenecké ovocné nebo bylinkové čaje. Batolata mohou pít případně i vodu ochucenou přírodní ovocnou šťávou. Školní děti převážně neperlivou čistou vodu, pro ochucení se do ní může přidat nějaké ovoce, například jablko, nebo máta; minerálky pro školní děti maximálně hrnek denně. V letních měsících na ochlazení je ideální vlažný zelený čaj, mátový čaj nebo třeba voda s okurkou. Studené ani perlivé nápoje nejsou v tomto období pro děti vhodné.

MUDr. Zdeněk Zíma, Litoměřice: Volba vhodného nápoje záleží především na věku. Označit nejvhodnější nápoj je obtížné, ale v současné situaci rostoucího počtu obézních dětí v naší populaci je asi nejlépe doporučit čerstvou pitnou vodu, případně ochucenou citrónem. Stejně velký význam jako volba vhodného nápoje má také dostatečný příjem tekutin a pitný režim dítěte.

Jaký nápoj pro děti naopak vhodný není a z jakého důvodu?

MUDr. Alena Šebková: Už od kojence se snažíme neučit děti na sladké pití. Samozřejmě by děti neměly pít alkoholové nápoje, a to ani ty „dobré, ochucené, nízkoalkoholové“.

MUDr. Pavla Hromádková: Kvůli vysokému obsahu cukru jsou nevhodné veškeré slazené limonády i kofeinové a energetické nápoje.

MUDr. Zdeněk Zíma: Rozhodně nejsou vhodné sladké nápoje s vysokým obsahem energie, energetické nápoje a především alkoholické nápoje. V letním období se častěji setkáváme s experimentováním dětí nejen s alkoholickými nápoji, ale také s energetickými nápoji, případně jejich kombinacemi. Kombinace horkého letního klimatu a nepříznivého působení těchto látek na dětský organismus společně se zvýšenou zátěží může mít fatální následky. 

 

Pokračování článku ZDE

 

Zdroj: dTest

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2018