Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek dTest: Snídaňové cereálie – vyvážený start dne, nebo jen zbytečné cukry? do kategorie

Aktuality > Aktuality

dTest: Snídaňové cereálie – vyvážený start dne, nebo jen zbytečné cukry?

Vydáno: 24.5.2021
Tisk článku
Autor: dTest
Tisková zpráva spotřebitelské organizace dTest

Foto: Shutterstock

Ačkoli zní „snídaňové cereálie" zdravě, realita může být poněkud jiná. Laboratoř tentokrát otestovala 17 těchto výrobků s kakaem, a to od privátních i známých značek. Výsledky odhalily obsah cukru či vlákniny, nicméně důležité byly i chuťové vlastnosti. Na testu spotřebitelská organizace dTest spolupracovala v rámci projektu Food PRO s dalšími evropskými spotřebitelskými organizacemi, nabízí tak i mezinárodní srovnání a možnost zkoumání dvojí kvality výrobků. Výsledky projektu zároveň ukazují, že reklama či vyšší cena výrobků nemusí nutně odrážet lepší kvalitu. 

V rámci projektu Food PRO financovaného Evropskou unií prošlo testováním celkem 60 výrobků. Řada z nich se přitom prodává ve vícero zúčastněných státech. Například některé z testovaných vzorků jsou k dostání také na Slovensku, v Maďarsku nebo Chorvatsku. Ještě před samotným testováním oslovil dTest čtenáře, aby zjistil, kolik z nich se ke konzumaci kakaových cereálií hlásí. Ukázalo se, že 36 % z nich volí k snídani právě tento typ výrobku. 

Společný testovací program se zaměřil především na výživovou hodnotu cereálií. Chemické analýzy tak zjišťovaly obsah hlavních živin, tedy cukru, bílkovin a vlákniny spolu s podílem železa a kyseliny listové. 

„Důležitým ukazatelem byl obsah cukru, který se pohyboval od 19,4 % až po 28 % a i nejskromněji oslazené kuličky si odnesly uspokojivou známku. Dobrá a lepší hodnocení patřila cereáliím, které by se vešly do doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) pro složení potravin cíleně nabízených dětem. To připouští maximálně 15 % cukru a do tohoto limitu se nevešel ani jeden z českých vzorků," uvádí šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

Díky mezinárodní spolupráci bylo možné porovnat obsah cukru českých výrobků se situací v jiných státech. Několik produktů z Rakouska a Slovinska ukázalo, že zmíněnému 15% maximu kakaové cereálie mohou vyhovět. V celkovém průměru se ale obsah cukru pohyboval okolo 23,9 %. Nejoslazenější byly s 24,8 % cukru chorvatské vzorky, naopak nejméně cukru ukrývaly ty z Rakouska (22,7 %).

Nejde však jen o podíl cukru jako takový, v úvahu je třeba vzít i velikost porce.

„V případě doporučené 30gramové porce dodají kuličky asi 7 gramů cukru. Děti okolo 7 let věku by dle WHO měly za den přijmout nejvýše 40 gramů cukru, ideálně pak jen kolem 27 gramů. Miska kakaových kuliček dokáže z doporučené dávky ukrojit celou pětinu až čtvrtinu," upozorňuje Hana Hoffmannová. Zajímavé je také zjištění, že 30gramová porce se zdá být spotřebitelům příliš malá. Většina si proto často dopřává až dvojnásobek doporučené dávky a v cereáliích tedy spořádají téměř polovinu denní dávky cukru.

V laboratoři přišla řada i na bílkoviny a s lepšími známkami odešly ty výrobky, které měly proteinu více. Vůbec nejvyšším obsahem bílkovin se mohly pochlubit Albert/Česká chuť Kakaové lupínky. Spolu s nimi si za tento parametr vysloužily jedničku ještě Bona Vita Choco Shells, Billa/Clever Cocoa Shells a Tesco Cereal Balls Cocoa. Naopak nejnižší podíl bílkovin laboratoř odhalila u kuliček značky Emco. 

Pokud jde o obsah vlákniny, laboratoř u jednotlivých vzorků naměřila 4,3 % až 10, 9 %.

Z pohledu mezinárodního srovnání byl průměrný obsah vlákniny u českých vzorků nejvyšší, v případě bílkovin patří českým výrobkům druhé místo po slovenských.

Poslední dvojice nutričních analýz zjišťovala obsah kyseliny listové a železa. V českém výběru byly vitamíny přidány do deseti vzorků. Podobný poměr dTest zaznamenal téměř ve všech zúčastněných státech s výjimkou Rakouska, kde byl vitamíny obohacen pouze jediný výrobek. Nutno dodat, že nezbytnost doplňování vitamínů je v tomto případě diskutabilní. Zjištěný obsah vitamínů tak dTest do hodnocení výživové hodnoty nezapočítával.

Více o testu snídaňových cereálií, projektu Food PRO i dvojí kvalitě se můžete dozvědět v  podcastu, který najdete na www.dtest.cz/podasty, případně na Spotify a dalších platformách.

Proč je dTest součástí projektu Food PRO?

Projekt Food PRO financovaný Evropskou unií se zaměřuje na výměnu osvědčených postupů a budování kapacit pro další dlouhodobý rozvoj spotřebitelských organizací v šesti zemích regionu CESEE – v České republice, na Slovensku, v Chorvatsku, Maďarsku, Rakousku a Slovinsku.

  • Projekt staví na zkušenostech zavedených spotřebitelských organizací v oblasti průzkumu trhu a nezávislého srovnávacího testování potravin.
  • Cílem projektu je, aby se menší spotřebitelské organizace v provádění těchto činností osamostatnily a naučily efektivně komunikovat, a to díky spolupráci a výměně zkušeností se středně velkými organizacemi v regionu.
  •  dTest se díky svým bohatým dlouholetým zkušenostem s testováním potravin projektu účastní jako jedna z vedoucích a mentorských organizací.
  • Spotřebitelé jsou denně vystaveni záplavě reklamy, která je často hlavním způsobem, jak se dozvídají o existenci konkrétních produktů. Reklamy však obvykle ukazují pouze vybrané vlastnosti výrobků, které je staví do co nejlepšího světla. Nezávislé srovnávací testy prováděné spotřebitelskými organizacemi nastavují těmto praktikám zrcadlo a představují jedinečný protipól reklamním sdělením.
  • Nezaujaté porovnávání kvality otestovaných produktů je velmi účinným nástrojem, který zvyšuje transparentnost trhu a umožňuje spotřebitelům lépe
  • a informovaněji se rozhodovat a nakupovat, a to ne nutně dražší výrobky.
  • Více informací je k dispozici na webu dTestu www.dtest.cz/foodpro.


Kontakt pro média:
Lucie Korbeliusová, media@dtest.cz, tel.: +420 604 556 874


Zdroj: dTest

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021