Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Jak je to s masem v českých obchodech do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele

Jak je to s masem v českých obchodech

Vydáno: 16.6.2009
Tisk článku
Autor: Mgr. Světluše Bodoková
Místo mladého býčka stará kráva.
Už jste si někdy koupili hovězí, které je tuhé a chutná jako podrážka? Není divu, v tomto směru totiž obchodní řetězce nejvíce hřeší. Vyplývá to z průzkumu značení a původu masa, které nedávno provedl Český svaz chovatelů masného skotu. V případě špatných vzorků se totiž na nich nejčastěji vyskytovalo chybné uvedení věku zvířete.
Cíl byl jednoznačný, nabízet maso v luxusnější a dražší kategorii mladý býk. Do ní totiž může být zařazen pouze skot samčího pohlaví ve věku do 24 měsíců. „V praxi se však často ukazuje, že i starší zvířata jsou mnohdy „omlazena“ s cílem zvýšit jejich kvalitu,“ říká ředitel svazu Kamil Malát.
Poměrně často se pak podle něj vyskytovaly i méně závažné chyby typu špatného značení země původu či místa, kde bylo zvíře poraženo.
Podobný průzkum týkající se vepřového provedla také Agrární komora (AK ČR). S daleko příznivějším zjištěním. „Až na několik málo případů, kdy nebyla možnost identifikovat zemi původu, nebyly nalezeny případy matení spotřebitele, prodej po datu spotřeby či nedodržení prodejních podmínek týkajících se například teploty či značení původu,“ komentuje výsledky kontroly Jiří Felčárek z AK ČR.
Naopak, některé řetězce podle něj přímo účelově a zřetelně označují původ masa z Česka, například Billa. A není divu. Velká většina prodávaného vepřového totiž narozdíl od hovězího z Česka pochází. Podle průzkumu AK ČR je to až sedmdesát procent. Zbytek je dovezen většinou z Polska.
Naopak u hovězího byly domácího původu pouze dvě pětiny zakoupených vzorků. Naproti tomu zahraničního původu byla více než polovina.
U zbývajících vzorků se pak místo původu nepodařilo zjistit vůbec. „Nedovedu si to vysvětlit,“ diví se nepoměru mezi vepřovým a hovězím předseda AK ČR Jan Veleba. Pokud se týká vepřového, je Česká republika podle něj soběstačná pouze ze sedmdesáti procent, zatímco u hovězího stoprocentně.
Nejnižší zastoupení českého masa je přitom u obchodních řetězců s největším podílem na trhu. U Kauflandu tak převládá maso z Německa a Rakouska, u Aholdu pak z Irska a Polska. Opačná situace je u menších prodejen společností Billa, Penny nebo Lidl. „Zde převládá maso z českých chovů,“ říká ředitel svazu chovatelů Kamil Malát.


Zdroj: Agris

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021