Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Len setý – jeho význam z hlediska výživy a zdraví do kategorie

Aktuality > Aktuality

Len setý – jeho význam z hlediska výživy a zdraví

Vydáno: 6.2.2014
Tisk článku
Autor: Časopis Výživa a potraviny
Lněné semeno je bohatým zdrojem lignanů, které jsou součástí vlákniny potravy, a nenasycených mastných kyselin, zejména α-linolenové.

Denní konzumace lněných produktů upravuje trávení a poskytuje prevenci proti diabetu, rakovině střev, konečníku a prsu, snižuje hladinu cholesterolu a zvyšuje pružnost cév.

Z výživového hlediska obsahuje lněné semeno kolem 40 % oleje s vysokým zastoupením nenasycených mastných kyselin (NMK), 30 % polysacharidů, z čehož jsou asi 2 % cukrů (mono-  a disacharidů) a 28 % vlákniny, 20 % bílkovin, 4 % minerálních látek a 6 % vody.

Len je nejvýznamnějším rostlinným zdrojem omega-3 a omega-6-nenasycených mastných kyselin, zejména α-linolenové kyseliny (ALA). Nenasycené mastné kyseliny vykazují protizánětlivé účinky, jsou stavebními kameny buněčných membrán, výchozí látkou pro vznik prostaglandinů a také napomáhají normálnímu vývoji mozku a očí.

Lněné lignany (součást vlákniny) vykazují prospěšné zdravotní efekty, z nichž řada účinků však není dostatečně prozkoumána a objasněna. Zatím neexistuje žádná doporučená denní dávka ani nejnižší dávka příjmu lignanů pro prevenci proti některým chorobám.

Bílkovinná frakce lnu má příznivý poměr aminokyselin, obsahuje také limitující aminokyseliny jiných surovin jako jsou lysin, threonin, tyrosin, a sirné aminokyseliny methionin a cystein. Lněná bílkovina má velmi podobný esenciální aminokyselinový index jako sójová bílkovina a i nutriční hodnoty těchto bílkovin jsou si velmi podobné.

Díky svému složení je lněné semeno vhodnou složkou pro výrobu funkčních potravin, např. potravin se zvýšeným obsahem vlákniny, nízkým glykemickým indexem, potravin pro speciální diety, různých doplňků stravy apod.

Článek „Len setý – jeho význam z hlediska výživy a zdraví“ je členěn na popis rostliny a její pěstování, na využití lnu, složení  lnu – účinky jednotlivých složek lnu na zdraví (lipidy, vláknina, bílkoviny).
Autorkami  článku „Len setý – jeho význam z hlediska výživy a zdraví“ jsou: Ing. Iva Honců, Ing. Marcela Sluková, Ph.D., Ing. Lucie Krejčířová, Ph.D., Ústav sacharidů a cereálií, VŠCHT Praha.

Výživa a potraviny 68, 2013, č. 6, s. 161-163
Objednávka kopie článku

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021