Bezpečnost potravin

Mléčná čokoláda s lískovými ořechy: čisté pochutnání

Vydáno: 20. 5. 2020
Autor: dTest

Informace spotřebitelské organizace dTest


Foto: Shutterstock

Čas od času si člověk musí udělat radost. My jsme si ji dopřáli testem mléčných oříškových čokolád. Do laboratoře jsme vyslali 11 vzorků. Měřili jsme obsah kakaa, mléka, ořechů a také zjišťovali, jak čokolády lahodí oku i jazyku. Žádná z nich nás nezklamala. Překvapivé bylo mezinárodní srovnání, když jsme čtyřem čokoládám koupili v Německu dvojníky a porovnali jejich chuť.

Aktuální potravinový test mléčné čokolády s lískovými ořechy se zabývá velmi příjemným tématem. Při výběru jsme se rozhodli pro dražší výrobky s celými lískovými jádry. Do laboratoře jsme zaslali 11 čokolád německé, švýcarské, polské i britské provenience a nechali ověřit kvalitu čokolády, oříšků i lahodnost chuti. Ke čtyřem vybraným značkám jsme navíc koupili totožné výrobky v Německu a při speciální ochutnávce zkoumali, zda se od sebe české a německé zboží liší.

Důležité slovo v testu měly laboratorní analýzy obsahu kakaové sušiny. Pomocí několika různých měření jsme zjistili, kolik kakaového prášku a kakaového másla čokolády obsahují. Zajímalo nás, zda dostály požadavkům předpisů (v mléčné čokoládě jí má být alespoň 25 %) a vlastním slibům na etiketách. Podobně důležité bylo také měření obsahu mléčné sušiny, i zde jsme mohli ověřit, jak výrobci vyhověli předepsaným kritériím.

Do třetice jsme se podívali na lísková jádra. Zajímaly nás dvě věci: jejich podíl v čokoládě a bezpečnost. Po vyloupání ořechů a jejich zvážení jsme v nich nechali prověřit přítomnost plísní a jedovatých aflatoxinů – nebezpečných látek produkovaných plísněmi. Dobrou zprávou je, že ani v jednom případě nebyl důvod k obavám.

Po chemických zkouškách následovalo senzorické hodnocení. Při něm komise dvanácti hodnotitelů posuzovala vzhled, vůni, konzistenci a chuť čokolády, včetně chuti oříšků. Po této základní ochutnávce absolvovaly čokolády značek Ritter Sport, Milka, Lidl/Fin Carré a Kaufland/K-Classic druhé kolo, při kterém jsme je pomocí speciální zkoušky porovnali s jejich dvojníky koupenými v Německu. Ačkoliv deklarované složení obou produktů bylo identické, senzorický test ukázal rozdíl u značky Milka – více se komisi líbila ta prodávaná v České republice. V případě potravinových produktů je však vždy důležité zohlednit také trvanlivost výroku, která byla u obou produktů rozdílná, stejně jako skladovací podmínky, které se mohly lišit.

Kontakty pro média:
Hana Hoffmannová, hoffmannova@dtest.cz, tel.: +420 241 404 922
Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

 

Zdroj: dTest