Česky
Informační centrum bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství, Těšnov 65/17, Praha 1, 11000, tel.: 221 811 111, e-mail: info@mze.cz

Uživatelský přístup

 
 

Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 11
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)

Přidat článek Může dieta založená na nezdravých potravinách zvýšit riziko deprese? do kategorie

Aktuality > Aktuality

Může dieta založená na nezdravých potravinách zvýšit riziko deprese?

Vydáno: 5.4.2018
Tisk článku
Autor: SZÚ, CZVP
Informace Centra zdraví, výživy a potravin Státního zdravotního ústavu


Foto: Shutterstock

Je známé, že deprese a dieta mohou souviset. Již několik studií zjistilo, že lidé, kteří jedli stravu nevhodného nutričního složení, která obsahovala hodně mastných výrobků, čokolády, sladkých dezertů, smažených potravin, rafinovaných obilovin (bílá mouka) a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, s větší frekvencí hlásily příznaky deprese. Naopak, dobrou zprávou je, že lidé, kteří jedli stravu bohatou na ovoce, zeleninu a ryby, hlásili, že jsou depresivní s menší frekvencí.

Tyto výsledky jsou v souladu s dalšími výzkumnými zjištěními, že zdravá výživa pomáhá chránit před nemocemi. Studie například naznačují, že lidé, kteří dodržují zásady středomořské diety (Mediterranean diet; vysvětlení např. https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99edomo%C5%99sk%C3%A1_strava ; https://www.celostnimedicina.cz/stredomorska-dieta.htm , aj.), která vyzdvihuje spotřebu ovoce, zeleniny a ryb a omezuje spotřebu masa a mléčných výrobků - mají nižší míru deprese a jiných nemocí, jako je Alzheimerova choroba, cukrovka a srdeční onemocnění.

Je ale zapotřebí ještě více výzkumu vztahů mezi depresí a naší dietou. Mezitím by bylo rozumné snížit v dietě podíl méně zdravých potravin a vybírat si raději jejich zdravější varianty.

J.Ruprich,
s využitím zdroje: Mayo Clinic, Katherine Zeratsky, R.D., L.D.; Feb.10,2018

CZVP, Brno 5.4.2018

 

Zdroj: SZÚ