Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Na český trh přicházejí nově označené výrobky do kategorie

Nutriční značení > Nutriční značení> Značení potravin - Archiv> Značení potravin - Archiv
Značení potravin - Archiv > Značení potravin - Archiv> Potravinářství - Archiv

Na český trh přicházejí nově označené výrobky

Vydáno: 9.7.2007
Tisk článku
Dobrovolná iniciativa evropských potravinářů
Již jedenáct významných potravinářských firem se na evropské úrovni dohodlo uvádět na obalech svých potravin údaje, které spotřebiteli poskytnou všechny podstatné informace o nutričním složení výrobků. Ke společnostem Cadbury Schweppes, Campbell’s, Coca-Cola, Danone, Kellogg’s, Kraft, Mars, Nestlé, Orangina, Pepsi a Unilever se v České republice přidala i Opavia a Kofola. Připojení k projektu aktuálně zvažuje i společnost United Bakeries. Tito výrobci se dobrovolně zavázali na přední straně svých výrobků uvádět údaj o energetickém obsahu jedné porce (v kilokaloriích) a její podíl na doporučeném denním kalorickém příjmu.
„Výrobci tak reagují na zjištění výzkumu prováděného mezi spotřebiteli, podle kterého většina spotřebitelů požaduje rychlou a snadno čitelnou informaci o energetické hodnotě potravin a nápojů, která by jim pomohla lépe vyvážit jejich energetický příjem a výdej,“ uvedl Ing. Jaroslav Camplík, prezident Potravinářské komory ČR (PK ČR).
Uvedené společnosti navíc postupně upraví etikety výrobků tak, aby na zadní straně obsahovaly i seznam živin s největším vlivem na zdraví člověka, opět včetně jejich podílu na „doporučeném denním množství“ (mezinárodní zkratka GDA) daného nutrientu. Díky tomu spotřebitelé získají jednoduché a srovnatelné vodítko, které jim umožní lépe se rozhodovat při výběru potravin. Vlastní doporučená denní množství se opírají o údaje, na kterých se shodli přední evropští odborníci v oboru zdravé výživy.
„Nové značení s uvedením doporučeného denního množství umožní spotřebitelům snáze učinit rozhodnutí při výběru ze široké nabídky potravin. Budou mít lepší přehled zejména o příjmu energie, což je první krok k ozdravění celého jídelníčku a ke zdravému životnímu stylu. Tuto iniciativu Potravinářské komory a jejích členů lze jen vítat ,“ řekl MUDr. Michael Vít, Ph. D., náměstek ministra zdravotnictví a hlavní hygienik ČR.
Nové dobrovolné nutriční značení uvedla na evropský trh před rokem Konfederace potravinářského a nápojového průmyslu zemí EU (CIAA) jako další příspěvek k činnosti evropské platformy pro výživu, fyzickou aktivitu a zdraví. Iniciativu, kterou v České republice zastřešuje Potravinářská komora ČR, podpořili i zástupci Evropského parlamentu a dalších evropských institucí.
Uvedené společnosti vyzvaly k připojení i další potravinářské podniky, aby informace pro spotřebitele byly po celé Evropě uváděny pokud možno v jednotné a vzájemně porovnatelné podobě. Touto iniciativou se výrobci snaží předjímat i nadcházející revizi evropské legislativy v oblasti nutričního označování potravin, jejíž legislativní schvalování ale zřejmě ještě nějakou dobu potrvá. Výrobci jsou přesvědčeni, že právě tento systém umožní sdělit spotřebitelům poměrně složité informace ve srozumitelné podobě.
Potravinářská komora ČR připravuje na podporu iniciativy informační kampaň a rovněž cyklus seminářů, které umožní předat zkušenosti s novým značením i malým a středním výrobcům. PK ČR vydala ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR a Ústavem zemědělských a potravinářských informací (ÚZPI) informační leták pro spotřebitele, vysvětlující podstatu nového nutričního značení. Nový systém sjednocuje řadu dílčích iniciativ, s nimiž přicházely jednotlivé firmy. Navazuje na programy změn ve složení výrobků, především snižování obsahu soli, cukru a tuků. K dalším iniciativám výrobců patří zpřísnění dobrovolné samoregulace reklamy na potraviny, zaměřené zejména na děti.
Více informací na http://www.foodnet.cz
Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021