Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA

Přidat článek Prevence osteoporózy – to není jen vápník do kategorie

Aktuality > Aktuality

Prevence osteoporózy – to není jen vápník

Vydáno: 21.7.2014
Tisk článku
Autor: Časopis Výživa a potraviny 3/2014
Základem prevence osteoporózy je dostatečný přívod vápníku, vitaminu D a zajištění pohybové aktivity zátěžového charakteru.

Osteoporóza je onemocnění označované jako „tichý zloděj kostí“ a definované jako systémové metabolické onemocnění kostry charakterizované poruchou mechanické odolnosti kosti a v důsledku toho zvýšeným rizikem zlomenin.

V současné době se odhaduje, že osteoporóza postihuje 7-10 % populace. Dle WHO jsou osteoporetické zlomeniny hlavní příčinou nemocnosti a invalidity starších lidí a v případě zlomenin kyčle mohou vést až k předčasnému úmrtí.

Základem prevence osteoporózy je:
- zajištění přívodu vápníku dle příslušných výživových doporučení,
- zabránění podvýživě (a proteinové malnutrici),
- zajištění přiměřené dodávky vitaminu D (expozicí slunečnímu záření a stravou bohatou na vitamin D),
- zajištění pohybové aktivity zátěžového charakteru,
- vyvarování se kouření a konzumace alkoholu.

V článku „Prevence osteoporózy – to není jen vápník“ jsou popisována jednotlivá preventivní opatření. Pro stavbu kostí je nezbytná retence vápníku, nebo-li schopnost  zadržet vápník, která je nejvyšší v období dětství a dospívání. Ve věku 25-30 let dosahuje kostní tkáň svého vrcholu kostní hustoty.
Dostatečný přívod vápníku je však nezbytný i v pozdějším věku – jde o udržení stálé hladiny vápníku v krvi pro životně nezbytné potřeby každé buňky. Při nízkém přívodu vápníku stravou je jeho hladina v krvi vyrovnávána vápníkem z kostí a zvyšují se tak ztráty vápníku v kosti.

Kromě správné stravy založené na dostatečném množství zdrojů bohatých na vápník (mléko a mléčné výrobky, sardinky s kostmi, brukvovitá zelenina či mák) je naprosto nezbytné „svaly posilovat – kosti zatěžovat“. Vhodné jsou pohybové aktivity s prvky zatížení vlastní tělesnou hmotností, které podporují svalovou sílu (např. chůze, běh, tanec, skákání, silové cvičení). Pro dostatečnou tvorbu vitaminu D je doporučený pobyt na slunci a jeho doplnění z potravních zdrojů (tučné ryby, tresčí játra).

Více informací naleznete v článku „Prevence osteoporózy – to není jen vápník“ od autorek Mgr. Veroniky Březkové (Ústav preventivního lékařství, MU Brno, Masarykův onkologický ústav, Brno), MVDr. Haliny Matějové (ÚPL, MU Brno) a prof., MUDr. Zuzany Derflerové Brázdové, Dr.Sc. (ÚPL, MU Brno).

Zdroj: Výživa a potraviny, ročník 69, 2014, č. 3, s. 62-65

Související termíny

Ze slovníku Bezpečnost potravin A-Z portálu Bezpečnosti Potravin (klikněte pro zobrazení termínů):
Ryby
Vápník
Vitamin D
Osteoporóza

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2018