Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Rakouská výživová pyramida do kategorie

Výživová doporučení > Výživová doporučení> Výživa - Archiv> Výživa - Archiv

Rakouská výživová pyramida

Vydáno: 18.1.2011
Tisk článku
Autor: Ing. Alexandra Kvasničková
Prvním krokem rakouského Národního akčního plánu výživy jsou doporučení zpracovaná s ohledem na dostupné a v Rakousku obvykle konzumované potraviny.

V Rakousku byl stanoven „Národní akční plán výživy (National Aktionsplan Ernährung -NAP.e), jehož cílem je postupně změnit výživové zvyklosti rakouského obyvatelstva a v důsledku toho předcházet onemocněním souvisejícím s výživou. Specifickým cílem je snižovat růst počtu osob s nadváhou a do r. 2020 růst zastavit. Jedná se o dynamický plán, který bude stále rozvíjen, aby reagoval na aktuální situaci.
Byla zřízena „Výživářská pracovní skupina pro veřejné zdraví“ nejvyšší zdravotní rady, která se má zabývat harmonizací výživových doporučení. Prvním krokem je zveřejnění nové rakouské výživové pyramidy (v březnu 2010), která má spotřebitelům pomoci při kvalitativně i kvantitativně správném výběru potravin. Kromě vědeckých výživových tvrzení byly zakomponovány i další faktory související s tradiční nabídkou potravin v Rakousku a s jejich kuchyňskou úpravou (např. velikosti porcí).

Výživová doporučení jsou formulována jako „7 stupňů pro zdraví“ (7 Stufen zur Gesundheit):
- denně nejméně 1,5 l vody a nealkoholických nízkoenergetických nápojů (minerální vody, bylinné čaje, silně zředěné ovocné šťávy), připouští se 2 – 4 šálky kávy či černého čaje,
- denně 3 porce zeleniny a/ nebo luštěnin, a dvě porce ovoce; porcí se míní 200 – 300 g vařené zeleniny, 100 – 200 g syrových surovin, 75 – 100 g salátu, 150 – 200 g vařených luštěnin (70 – 100 g před vařením), 125 – 150 g ovoce, 200 ml ovocné šťávy), porce odpovídá velikosti sevřené pěsti,
- denně 4 porce obilí, chleba, těstovin, rýže nebo brambor (pět porcí pro fyzicky aktivní osoby a děti), především celozrnné potraviny; porcí se míní 50 – 70 g chleba a pečiva, 50 – 60 g müsli nebo obilných vloček, 200 – 250 g vařených těstovin (65 – 80 g před vařením), 150 – 180 g vařené rýže nebo obilovin (50 – 60 g před vařením), 3 – 4 středně velké brambory (200 – 250 g vařených),
- denně 3 porce netučného mléka a výrobků; porcí se míní 200 ml mléka, 180 – 250 g jogurtu, 200 g tvarohu nebo sýra cottage, 50 – 60 g sýra; nejlépe konzumovat 2 porce „bílých“ výrobků a 1 porci “žlutých“ (sýrů),
- týdně 1 až 2 porce ryb (à 150 g, nejllépe tučné ryby  jako makrela, losos, tuňák nebo sleď), týdně nejvýše 3 porce nízkotučného masa a/nebo uzenin (celkem nejvýše 300 – 400 g), týdně nejvýše 3 vejce,
- denně 1 až 2 polévkové lžíce rostlinného oleje (jako olivový, řepkový, ořechový, sojový, lněný, sezamový, slunečnicový, z kukuřičných klíčků, ze semen dýně nebo hroznů),  ořechů nebo semen, úsporně používat pomazánkové tuky, tuky na pečení (máslo, margariny, sádlo) a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku (šlehačka, smetana),
- velmi omezeně (nejvýše jednou denně) potraviny bohaté na tuky, cukr, sůl a energeticky bohaté nápoje. Ke kořenění se doporučují čerstvé nebo sušené bylinky, sůl nejvýše 6 g denně, odříci si silně solené opékané potraviny, křupky, solené ořechy, slané hotové omáčky/zálivky.

Výživová pyramida má 7 stupňů  (schématicky od nejvýznamnějších - odspodu):
- nápoje,
- ovoce/zelenina/luštěniny;
- výrobky z obilí;
- mléko/sýry/olej;
- ryby/vejce/maso/výrobky z nich;
- máslo/smetana a výrobky z nich,
- sladkosti/cukrářské výrobky/slané snacky/“fast food“/limonády.

Kromě výživy patří ke zdravému životnímu stylu i pravidelný pohyb – nejméně 3,5 h týdně, především je potřebná každodenní chůze pěšky, do schodů nebo pravidelné sportování.

V r. 2011 se počítá se zveřejněním výživové pyramidy pro těhotné ženy.

Ernährung, 34, 2010, č. 11, s. 453-454

 

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021