Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA

Přidat článek Revize zákona o potravinách ve Švýcarsku do kategorie

Legislativa EU a MS - Archiv > Právní předpisy EU – základní informace> Právní předpisy EU – základní informace

Revize zákona o potravinách ve Švýcarsku

Vydáno: 18.2.2010
Tisk článku
Spolková rada ve Švýcarsku předložila k připomínkování návrh nového zákona harmonizovaného s legislativou ES. Diskutuje se mj. o přímém přejímání nařízení ES.

Ve Švýcarsku byl předložen k připomínkování novelizovaný zákon o potravinách (Vorlage Lebensmittelgesetz ), který má nahradit 100 let starý zákon celkově revidovaný v r. 1992, kdy byla do zákona mj. zakotvena povinnost vlastní kontroly v podnicích, a dále jednotný postup týkající se masa a určité přizpůsobení předpisům EU. Vzhledem k tomu, že předpisy EU doznaly od té doby značné změny, tak je podle důvodové zprávy (Bericht Revision Lebensmittelgesetz) pro zajištění snadnějšího obchodování provést i další úpravy švýcarské legislativy. V důvodové zprávě je uveden seznam předpisů ES, kterým je třeba se nějak přizpůsobit.

K návrhu je řada připomínek. Zatímco v nařízení 178/2002/ES je termín „analýza rizika“ definován jako proces sestávající z posouzení rizika, regulace rizika a komunikace o riziku, je ve Švýcarsku význam tohoto termínu zjednodušen na „nástroj pro zajištění bezpečnosti potravin a předmětů spotřeby“. I řada dalších úprav zůstává jen v polovině  cesty. Nejsou převzaty zkušenosti ES ohledně opatření týkajících se krmiv s zdraví zvířat. Proto bude i nadále komplikované koordinovat činnost spolkových úřadů rozčleněných na mnoho úseků.

Zavedením nového pojmu „bezpečná potravina“ se přikládá větší význam hodnocení rizika. Proti tomu však stojí vypuštění dosavadního čl. 34, který zajišťuje přístup k vědeckým podkladům. Přitom úřady mohou své úkoly v normální i krizové situaci plnit jen pokud mají přímý a nekomplikovaný přístup k úřadu EFSA a k platformě Codex Alimentarius.

Za problém je dále považována např. eliminace tolerovaných hodnot, které sloužily jako kritéria správné výrobní praxe (Německo řeší tento problém podrobnějšími ustanoveními uvedenými v Knize potravin).

Návrh předpokládá, že analogicky k systematice legislativy ES, bude problematika i ve Švýcarsku rozdělena do 150 vyhlášek, což se zdá být nepřehledné. Pokud by bez konzultací došlo k přejímání ustanovení ES, mohlo by to poškodit suverenitu. Bylo by třeba vyjednat alespoň právo na konzultace, jaké mají země Evropského hospodářského prostoru (EHP).

 

Schweizerische Eidgenossenschaft

 

Lebensmittel-Technologie, 41, 2009, č. 12, s. 40-41

Objednávka kopie článku

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021