Bezpečnost potravin

Srovnání: Snídaňové cereálie

Vydáno: 16. 1. 2020
Autor: dTest

Informace spotřebitelské organizace dTest


Foto: Shutterstock

Lupínky, kuličky, mušličky, měsíčky, hvězdičky, čtyřlístky, kroužky, proužky nebo trubičky různých velikostí a příchutí – to všechno jsou snídaňové cereálie. Některé výrobky cílí na děti, jiné se prezentují jako „zdravější“ verze pro dospělé. V obou případech se podle informací na etiketě může zdát, že představují ideální verzi rychlé snídaně, doplněné navíc o vitamíny, vápník a další pro tělo prospěšné látky. Jak je to ale ve skutečnosti s jejich výživovou hodnotou? Jsou cereálie plnohodnotná potravina nebo sladkost? Pozorně jsme porovnali etikety 28 výrobků a narazili na spoustu mouky a cukru.

Podle údajů společnosti Nielsen překročila z pohledu dlouhodobého vývoje celoroční spotřeba snídaňových cereálií a müsli výrobků (v období od listopadu 2018 do října 2019) 13 tisíc tun. Tržby se potom za posledních 12 měsíců vyšplhaly na 1,4 mld. Kč. Nejoblíbenějším typem jsou tzv. cereálie, extrudované výrobky z obilí s příchutí či bez ní, které tvoří více než polovinu tržeb (816 mil. Kč).

Mezi spotřebitelsky nejpopulárnější příchuti patří z dlouhodobého hlediska čokoláda a kakao – ty také pokrývají více než třetinu z jejich obratu. V závěsu potom následují skořicové cereálie a křupinky bez příchuti.

Do našeho srovnání jsme zařadili dva typy výrobků – přesně v duchu výše shrnutých statistických údajů. V největším počtu jsou zastoupeny snídaňové cereálie s čokoládovou nebo kakaovou příchutí, druhou skupinu potom reprezentují na první pohled „zdravější“ produkty, jež na etiketě slibují zvýšený obsah vlákniny, proteinu, špaldy, quinoy nebo celozrnné mouky. Müsli výrobky jsme tentokrát nezahrnuli.

Mezi produkty jsou zastoupeny české i světové značky, ty jsme navíc doplnili o privátní značky obchodních řetězců. Pro zajímavost jsme potom tři výrobky zakoupili jak u nás, tak v Německu (jmenovitě jde o cereálie z Lidlu, Kauf­landu a čokoládové kuličky Nesquik).

Při porovnávání jsme věnovali pozornost výživovým údajům, složení a případné certifikaci produktu. Byli jsme zvědaví, jak etiketové klání dopadne. Nasnadě by totiž bylo, aby první místa připadla produktům, které se prezentují jako zdravější, a až v závěsu za nimi by byla početná čoko-kakaová skupina. Jak se ukázalo, neplatí to beze zbytku.  

 

Celý článek zde

 

Zdroj: dTest