Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Středomořská strava potvrzuje zdravotní výhody - předchází infarktům a mrtvicím do kategorie

Aktuality > Aktuality

Středomořská strava potvrzuje zdravotní výhody - předchází infarktům a mrtvicím

Vydáno: 28.7.2022
Tisk článku
Autor: CZVP SZÚ
Informace Centra zdraví, výživy a potravin SZÚ

Máme už mnoho důkazů o tom, že středomořská strava pomáhá s předcházením srdečním onemocněním, infarktům a mrtvicím. Otázka ale je, co když už srdečním onemocněním trpíte?

Zde zmiňovaná randomizovaná studie byla zveřejněná 14. května 2022, v časopise „The Lancet“. Zúčastnila se jí tisícovka osob ve Španělsku, kteří měli koronární onemocnění tepen (nahromadění plaku v srdečních tepnách). Účastníci byli náhodně rozděleni do dvou skupin. Jedna skupina jedla typickou středomořskou stravu, druhá se stravovala „nízkotučně“. Obě skupiny s dietou kladly důraz na ovoce a zeleninu.

Středomořská dieta

Nicméně, středomořská dieta kladla důraz na potraviny s vysokým obsahem mono-nenasycených tuků, zejména na olivový olej a ořechy, společně s luštěninami, celozrnnými obilovinami, drůbežím masem a tučnými rybami.

Nízkotučná dieta

Nízkotučná strava zahrnovala méně mono-nenasycených tuků, pouze libové verze ryb a zeleniny, drůbeže a více kalorií denně ze sacharidů, zejména celozrnných obilovin, luštěnin a brambor.

Středomořská dieta vyhrává

Osoby v obou skupinách pravidelně konzultovali s dietologem. O sedm let později lidé ve skupině se středomořskou stravou měli o 26 % nižší riziko srdečního infarktu nebo mrtvice ve srovnání s lidmi ze skupiny s nízkotučným obsahem stravy.

Opět vynikající studie, která dokládá výhody středomořské stravy a jejích "dobrých tuků".

Zdroj:

  • Long-term secondary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet and a low-fat diet (CORDIOPREV): a randomized controlled trial
  • Javier Delgado-Lista*, Juan F Alcala-Diaz*, Jose D Torres-Peña, Gracia M Quintana-Navarro, Francisco Fuentes, Antonio Garcia-Rios, Ana M Ortiz-Morales, Ana I Gonzalez-Requero, Ana I Perez-Caballero, Elena M Yubero-Serrano, Oriol A Rangel-Zuñiga, Antonio Camargo, Fernando Rodriguez-Cantalejo, Fernando Lopez-Segura, Lina Badimon, Jose M Ordovas, Francisco Perez-Jimenez, Pablo Perez-Martinez†, Jose Lopez-Miranda†, for the CORDIOPREV Investigators‡
  • www.thelancet.com;   Vol 399;   May 14, 2022

 

prof.J.Ruprich, CZVP SZÚ, 27.7.2022


Zdroj článku: SZÚ

Foto: Shutterstock

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021