Bezpečnost potravin

Tisková zpráva Sdružení obrany spotřebitelů ČR 22. 8. 2007

Vydáno: 22. 8. 2007
Autor: pospisilova

Průzkum SOS: Kvalita ovoce a zeleniny se nelepší

Sdružení obrany spotřebitelů již podruhé v letošním roce provedlo průzkum kvality a dodržování prodejních podmínek při prodeji ovoce a zeleniny. Spolupracovníci SOS v Nymburce, Kolíně, Poděbradech, Praze, Českých Budějovicích, Olomouci, Otrokovicích, Vyškově a v Brně navštívili dvě desítky prodejen a tržišť, kde se zaměřili na deklarovanou a skutečnou kvalitu ovoce a zeleniny a uvádění země původu zboží. 

 

Stejně jako v jarních měsících zjistili i nyní spolupracovníci SOS, že mnozí obchodníci neuvádějí jakost jednotlivých druhů ovoce a zeleniny vůbec, nebo zboží neodpovídá deklarované jakosti. Země původu v mnoha případech také zůstává pro spotřebitele tajemstvím.

„Zarážející je nízká kvalita nabízeného zboží, a to jak dovozové, tak domácí produkce,“ upozorňuje tisková mluvčí SOS Ivana Picková. „V Olomouci se naši spolupracovníci setkali dokonce s plesnivými rajčaty a bramborami i nahnilými banány, v Praze s nahnilou mrkví a petrželí – a to v nejednom obchodě. V dalších městech bylo naprosto běžné, že zboží, které se právě nyní sklízí – cibule, mrkev, paprika – bylo zvadlé, vyschlé, případně i nahnilé. Je zarážející, že si obchodníci dovolí takové zboží vůbec nabízet,“ dodává mluvčí.

Ani na tržištích, jak zjistilo SOS, není situace lepší, alespoň v těch místech, která spolupracovníci navštívili. Obchodníci nejen že nabízejí ovadlou a nahnilou zeleninu (Brno, Zelný trh – seschlá mrkev, nahnilý česnek a potlučená cibule), ale většinou vůbec neuvádějí původ svého zboží. Není jasné, zda se jedná o zeleninu vypěstovanou v regionu nebo dovezenou ze zahraničí.

„Protože se už jedná o opakované přestupky, dáváme podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci,“ upozorňuje mluvčí. „Zároveň ale apelujeme na spotřebitele, aby se bránili na místě přímo v prodejně nebo u trhovce. Není možné, aby inspektoři prošli každý den všechny prodejny v tomto státě. Záleží jen na spotřebitelích, aby se bránili proti špatné kvalitě zboží sami a hlavně ho nekupovali.“

Rady pro nákup ovoce a zeleniny:

  • Nabízené ovoce a zelenina musí být čerstvého vzhledu, celé a zdravé.
  • Není dovolen prodej necelistvých plodů ani jiných konzumních částí.
  • V žádném případě nesmí být plody poškozeny hnilobou a plísní. Velkým rizikem jsou tzv. výkroje (např. u zeleninové papriky) nebo příbuzné způsoby odstraňování napadených částí. Všechny   takové a podobné “úpravy” jsou zakázány.
  • Podle jakostních znaků uvedených v příslušných evropských normách se většina ovoce a zeleniny zařazuje do I. nebo II. třídy jakosti. Označení “nestandard” není přípustné.

Podrobnější rady najdete na www.spotrebitele.info

Kontakty:

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)

Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941

www.spotrebitele.info

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.