Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek V horkých letních dnech je třeba se účinně chránit do kategorie

Aktuality DO > Aktuality DO
Aktuality > Aktuality

V horkých letních dnech je třeba se účinně chránit

Vydáno: 21.7.2022
Tisk článku
Autor: HSHMP
Upozornění Hygienické stanice hlavního města Prahy

Hygienická stanice hlavního města Prahy upozorňuje na riziko poškození zdraví následkem horka

Upozornění je určeno všem obyvatelům metropole, s větším důrazem pro seniory, neboť starší organismus se s horkem vyrovnává obtížněji.

Poškození zdraví z horka je třeba předcházet. Pražští hygienici proto nejen seniorům doporučují dodržovat tři hlavní zásady: chránit se proti přehřátí, před slunečními paprsky a proti vyčerpání. Tato doporučení jsou dále v textu více přiblížena.

Ochrana proti přehřátí

nezvyšujme si teplotu těla oblékejme lehké vzdušné oblečení, které umožňuje odvádění potu, vyhýbejme se místům, kde se není před sluncem kam se schovat, chraňme hlavu lehkou vzdušnou pokrývkou, kterou, stejně jako vlasy, můžeme občas namočit
ochlazujme se klidně smočením rukou či pokrývky hlavy v kašně, využitím fontán v parcích a jiných veřejných prostorách, osprchováním třeba několikrát denně, užíváním vějíře nebo složených novin, příležitostnou návštěvou podzemních nebo klimatizovaných prostor, máme-li možnost se chladit pobytem v bazénu či rybníce, i následnou relaxaci realizujme ve stínu
zajistěme si dostatek tekutin ani teplých, ani ledových, nýbrž chladných, ideální jsou neslazené slabé (bylinné) čaje, voda ochucená ovocem, mátou, citronem, středně mineralizovaná minerálka, ředěné ovocné šťávy, nealko pivo, vše v množství větším než obvykle (hlídejme, zda moč se tvoří v obvyklém množství a zda opravdu je světle žlutá jako doklad dostatečného zavodnění). Vyhněme se konzumaci alkoholu a černé kávy
nezvyšujme si teplotu prostředí větrejme intenzivně na sklonku noci nebo ráno a pak přes den nechme okna zavřená, chráněná proti slunci závěsy, omezme nebo zrušme vyváření teplých jídel, pečení, vynechme žehlení prádla a všechny podobné „výhřevné“ činnosti
ochlazujme prostor kolem sebe máme-li tu možnost, používejme správně nastavenou klimatizaci nebo ventilátor, můžeme nechat v koupelně napuštěnou studenou vodu, v bytě můžeme rozvěsit mokré textilie (jejich schnutí ochlazuje prostor v blízkosti)


Ochrana proti slunečním paprskům

používejme brýle s ochranou proti UV záření
při pobytu venku pravidelně používejme krém s UV filtrem na oděvem nekryté části těla
hlavu chraňme proti přehřátí vlivem přímo dopadajících slunečních paprsků lehkou čapkou, vzdušným kloboučkem, namočenými vlasy


Ochrana proti vyčerpání

fyzickou práci a sportování přesuňme do ranních či dopoledních hodin, nebo je v horkých dnech vynechme úplně
dopřejme si popolední odpočinek, nebo alespoň v době teplotního maxima (cca 12 – 17h) vykonávejme činnost energeticky méně náročnou
v horku jezme lehká, dobře stravitelná jídla s převahou zeleniny a ovoce, vynechme ty pokrmy, které se snadno kazí, vynechme smažená jídla. Ztráty minerálů můžeme doplnit konzumací řídkých vývarových polévek, jinak je výhodné upřednostnit saláty, studené (ovocné i zeleninové) polévky, jogurty, kefír apod. Vynechme černou kávu a alkohol.
pokud jsme řidiči, nezapomínejme dostatečně pít (kontrola množství a barvy moči je i u řidičů nezbytná, je to spolehlivý indikátor míry zavodnění), za jízdy větrejme či používejme správně nastavenou klimatizaci, zařaďme častěji než obvykle pauzy na odpočinek, na protáhnutí a nezapomínejme na ochlazování

 

V Praze 20.6.2022
HSHMP


Zdroj: HSHMP

 

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021