Bezpečnost potravin

Vlastní nutriční pravidla skupiny výrobců pro reklamu zaměřenou na děti

Vydáno: 2. 8. 2011
Autor: Převzato z Agronavigator.cz

Skupina sestávající z několika potravinářských koncernů a stravovacího řetězce vytvořila vlastní nutriční pravidla týkající se reklamy zaměřené na děti.

Zúčastněné společnosti Burger King, Coca-Cola, Kellogg, Kraft and McDonald’s jsou zároveň spolutvůrci dobrovolné iniciativy Children’s Food and Beverage Advertising Initiative (CFBAI), která byla vyhlášena v r. 2006. Avšak vzhledem k tomu že situace je taková, že jeden ze tří produktů určených dětem nesplňuje nutriční požadavky, skupina vytvořila jednotná nutriční kritéria, která by měla podpořit pozitivní změnu stravovacích zvyklostí dětí. Ačkoli některé společnosti již mají přísná nutriční kritéria pro výrobky, které propagují, jako určené dětem, u řady výrobců by bylo nutné, aby do 31. 12. 2013 změnili zásadně receptury. Nová kritéria vycházejí z nejnovějších vědeckých poznatků, z amerických stravovacích směrnic „US dietary guidelines“ a zkušeností s těžkostmi plynoucími ze změny receptur velmi známých potravin. Jsou stanoveny limity pro energetickou hodnotu, nasycené tuky, trans-tuky, sodík a celkové cukry, a také pravidla pro příznivě působící složky (ovoce, zelenina, nízkotučné nebo odtučněné mléko, celozrnné obiloviny). Kriteria zároveň zohledňují, že potraviny musí být zároveň pro děti lákavé, protože z hlediska zdaví a wellness má smysl vyrábět jen takové zdravé potraviny, které jsou konzumovány.
Pravidla pro některé kategorie potravin rozdělených do deseti skupin:
–      šťávy – bez přidaných cukrů, porce nesmí obsahovat více než 160 kcal;
–      mléčné produkty – zahrnuje mléka a jogurty. Ochucené mléko určené k přímé konzumaci – porce 240 ml nesmí obsahovat víc než 24 g celkových cukrů. Jogurty – porce 180 g nesmí obsahovat více než 170 kcal a 23 g cukru. V položce cukry jsou zahrnuty přirozeně přítomné i přidané cukry;
–      výrobky z obilovin, ovoce a zeleniny – jsou zahrnuty snídaňové cereálie, křupky a cereální tyčinky. Porce obsahující do 150 kcal může obsahovat nejvýše 1,5 g nasycených tuků, 290 mg sodíku a 10 g cukru, produkty s energetickou hodnotou 150 – 200 kcal obsahují přiměřeně více. U výrobků této kategorie musí být nejméně polovina tvořena nutričně příznivými složkami nebo musí obsahovat nejméně 10 % doporučené denní dávky některé esenciální živiny;
–      polévky a omáčky;
–      semena, ořechy, pomazánky na bázi ořechů – ve dvou lžících nesmějí obsahovat více než 220 kcal, 3,5 g nasycených tuků, 240 mg sodíku a 4 g cukru. Zároveň musí obsahovat nejméně 330 g ekvivalentu bílkovin;
–      výrobky z masa, drůbeže, ryb;
–      kombinované pokrmy;
–      hotové pokrmy a předkrmy – smějí obsahovat v porci max. 350 kcal, z toho max. 10 % z nasycených tuků, max 600 mg sodíku a 15 g cukru. Přitom musí být obsažena nejméně jedna porce prospěšné složky/potraviny nebo ½ takové porce a min. 10 % doporučené denní dávky dvou esenciálních nutrientů;
–      přesnídávky;
–      pokrmy.
Působením iniciativy CFBAI se situace zlepšila. Snížil se obsah tuku, soli a cukru a zvýšil se podíl příznivých nutrientů v potravinách propagovaných pro děti. Účastníci iniciativy vytvořili přes 10 nových produktů nebo produktů se změněnou recepturou. K obecným standardům pro cereálie dosud platil jen požadavek na max. 12 g přidaných cukrů (proti dřívějším 15 až 16 g). Podle nových kritérií je to jen 10 g. Obdobně dříve byl limit pro sodík v konzervovaných těstovinách max. 750 mg, podle nových pravidel 600 mg.

EU Food Law, 2011, č. 494