Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Zákazník nesmí být klamán do kategorie

Značení potravin - Archiv > Značení potravin - Archiv> Potravinářství - Archiv
Živočišná výroba - Archiv > Živočišná výroba - Archiv> Zemědělství - Archiv

Zákazník nesmí být klamán

Vydáno: 28.3.2007
Tisk článku
Z tiskové konference Agrární komory, která se konala 27. března 2007.

Tiskovou konferenci Agrární komora (AK) uspořádala kvůli tomu, aby vyvrátila tvrzení, které se v nedávné době objevilo v médiích, že české maso není kvalitní.

Podle Agrární komory zákazníci mohou být v řadě případů ošizeni, protože hovězí maso na pultech obchodů není vždy řádně značeno, pokud jde o původ. Například si místo kvalitnějšího masa z mladého býka odnesou domů hovězí ze staré krávy. Tímto nepoctivým manévrem prodejce vydělá, protože maso z krav je levnější. Je nutné zpřísnit kontroly značení a prodeje hovězího, aby zákazník nebyl klamán.

 

Jak informoval prezident AK Jan Veleba, spotřebitel se při koupi českého masa na štítku balíčku doví řadu údajů – od registračního čísla, věku, pohlaví zvířete až po datum porážky a číslo jatek. V některých řetězcích, které maso dovážejí, je však informací poskrovnu. Jako příklad uvedl Interspar, který polovinu prodejen začal zásobovat masem z Rakouska. Tam podle něj kupující většinu podobných údajů o původu hovězího nezjistí. Pro dovážené maso sice platí o něco méně přísné požadavky, nesmí se však jednat o porušování předpisů, což v případě zmíněného řetězce bylo.

 

Pokud hovězí není řádně značeno, otevírá se možnost pro podvádění zákazníků, a to zejména při záměně masa z býka a krávy, protože rozdíl v nákupní ceně 100 kilogramů hovězího z krávy v Česku a 100 kilogramů hovězího z býka v Rakousku je až 100 euro.

 

Jako další příklad špatného značení byl uveden jeden z hypermarketů Globus, který podle zjištění komory deklaroval, že prodává maso z býka, který ale podle evidence zvířat, kterou si každý spotřebitel může najít na www.hovezimaso.cz, vůbec neexistoval.

 

Řada testů prováděných u zhruba 100 vzorků hovězího nakoupeného v obchodech na jižní Moravě, prokázala, že v téměř čtvrtině případů nešlo o deklarované maso z býka.

 

Kamil Malát, zástupce Českého svazu chovatelů masného skotu, informoval, že se rovněž připravuje možnost, zjistit si potřebné údaje o kupovaném mase také prostřednictvím SMS.

 

Co je dobré si zapamatovat 

Každá etiketa baleného masa musí obsahovat desetimístný poznávací kód, jehož poslední trojčíslí tvoří tzv. státní kodex. Jestliže první číslicí tohoto trojčíslí je devítka, jedná se o maso z krávy, je-li touto číslicí nula, jedná se o maso z býka.

Zdroj: Tisková konference, 27. 3. 07

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021