Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Výživa podle pohlaví do kategorie

Aktuality > Aktuality

Výživa podle pohlaví

Vydáno: 18.1.2013
Tisk článku
Autor: RNDr. Markéta Žáčková
Ženy se zajímají především o ochranu před srdečními chorobami, problémy s menopauzou, kostmi a trávením, zatímco muži o zachování energie/vytrvalosti, nárůst/udržení svalové hmoty a zdraví prostaty.

Pokud jde o celkovou kondici, muži i ženy se postupně s věkem více zajímají o vitamíny a karotenoidy jako antioxidanty, a také o látky, jako například o omega-3 mastné kyseliny. Vše pro to, aby si co nejdéle zachovali zdraví a kondici. U obou pohlaví se však liší zájem o tyto doplňky.
V níže citovaném materiálu jsou shrnuty rozdíly v problémech zajímajících muže a ženy, a jsou uvedeny i některé potravinové doplňky existující na trhu.

Ženy
Srdeční onemocnění
Více než jedna ze tří žen trpí nemocemi srdce, a dokonce úmrtí na ně jsou častější než úmrtí na nádorová onemocnění. Se snížením rizika srdečních chorob jsou spojovány sojový protein (viz Sója) , fytosteroly, vláknina, betaglukan, a to díky kladnému vlivu na hladinu cholesterolu.  Také omega-3 mastné kyseliny snižují riziko onemocnění.

Těhotenství a menopauza
Díky menstruaci je nutné minimálně 2x více železa než u mužů a také porod silně naruší rovnováhu železa v těle. Důležitými složkami potravy jsou kromě železa také omega-3 mastné kyseliny a isoflavony (viz flavonoidy) ze soji. Omega-3 MK jsou důležité i pro matku a plod, podobně i kyselina arachidonová a dokosahexaenová (DHA).
Při menopauze pomáhá isoflavon genistein, který snižuje symptomy a pomáhá udržovat kostní dřeň.

Stav kostí
Pro rozvoj a udržení kostí jsou vždy důležité vápník a vitamín D. Hořčík, fosfor dále hrají roli ve struktuře a síle. U žen je problém řídnutí kostí až 10x vyšší než u mužů. Mnoho studií ukazuje, že také vitamín K2 je důležitý pro využití vápníku v těle. Spotřeba menachuinonu-7 pomáhá redukovat riziko snižování síly kostí. Také některá probiotika (inulin, fruktooligosacharidy, polydextróza) pomáhají vstřebávání minerálů.

Trávení
Prebiotika (fruktooligosacharidy, inulin, maltodextrin, polydextróza)/ probiotika (Lactobacillus, Bifidobacteria) pomáhají balancovat mikroflóru v těle.

Muži
Zachování síly

Pro sport i každodenní život dodávají energii vitamíny B, D-ribóza a pomalu trávené cukry.

Svalová hmota
Pro vytváření a zachování svalové hmoty jsou důležité proteiny obsažené v syrovátce, proteiny s obsahem větvených aminokyselin, např leucinu, L-alanyl-L-glutaminu.

Prostata
Rakovina postaty je jeden z častých nádorových onemocnění v USA. Blahodárný účinek na prostatu (také na kůži, ochrana proti UV poškození) má díky svým antioxidačním vlastnostem například lykopen – červený karotenoid obsažený v rajčatech.

Linda Milo Ohr: Gender-Specific Nutrition.
Food Technology, 66, 2012, č. 9, s. 67-71
Objednávka kopie článku

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021